Stromingsverslag ‘Bint’
a. i. Ferdinand Bordewijk, Bint
ii. ’s-Gravenhage, 1984, 22e druk (1e
druk 1934)
iii. 79 pagina’s
b. Psychologische roman
c. Samenavtting
Het begint op een sombere
ochtend in november. Een nieuwe leraar meldt zich op de school van Bint. Het is
De Bree, hij zal voor het hele jaar invallen voor een andere docent die is
weggepest. Het is zijn eerste baan als leraar en hij is niet van plan om langer
dan noodzakelijk te blijven.
Als hij Bint ontmoet heeft
hij gelijk groot ontzag voor de man met de stalen tucht. De school is berucht
geworden in de stad en laat al drie jaar lang geen leerlingen meer toe, omdat
er al veel geruzied is door ouders over Bints strenge regime. Maar Bint is
onbuigzaam en zet zijn wil door, met als gevolg dat er alleen nog maar vierde-
en vijfdeklassers over zijn.
Het eerste uur moet De
Bree les geven in 4D, een klas die Bint persoonlijk heeft samengesteld. De Bree
noemt deze klas consequent 'de Hel' en de leerlingen van 4D worden ook steeds
als monsterlijke dieren beschreven. Vanaf het begin is het duidelijk voor De
Bree dat deze klas 'een meesterwerk in wording' is, en zijn onverdeelde
aandacht nodig heeft, elke verslapping zou fataal kunnen zijn voor het
volgroeien van 'Bints monsters'.
Met de drie andere klassen
heeft De Bree weinig moeite. De eerste klas typeert hij als “de bloemenklas” en
de leerlingen als "planten" of "bloemen". De tweede klas
noemt hij “de bruinen”, een zeer leergierige klas. De derde is ijverig, maar
kleurloos. Daarom noemt De Bree hen “de grauwen”.
Na een slecht kerstrapport
pleegt een van de leerlingen, Van Beek, zelfmoord. Bint voorspelde al dat dit
zou gebeuren, maar greep niet in. Hierdoor ontstaat een oproer, maar dat wordt
neergeslagen door de Hel, geïnstrueerd door Bint. Ook een opstand door
tegenstanders van Bint wordt door hen neergeslagen en de tegenstanders worden
van school gestuurd. De school is nu volledig gezuiverd. Ook voor De Bree, want
Jérôme Fléau is ook van school gegaan.
Met de schoolreis gaat De
Bree mee met de helft van de Hel. Twee leerlingen worden gestraft omdat ze
tegen de instructies in, toch hun eigen gang gaan.
Aan het eind van het jaar
besluit De Bree toch te blijven, ondanks zijn voornemen na een jaar weg te
gaan. Maar Bint is weg. De dood van Van Beek had hij zich toch aangetrokken. Zo
blijkt dat zelfs Bint niet is opgewassen tegen zijn eigen regime. De Bree wilde
hem nog eens opzoeken, maar hij werd aan de deur geweigerd.
4D is inmiddels 5C.
Examenklas. Hoewel de klas het probeerde geeft De Bree niet toe en is er nog
steeds oorlog.
Stroming
Bint past in de stroming ‘nieuwe
zakelijkheid’. Deze stroming is in Duitsland ontstaan in de jaren ’20 rond het
Bauhaus, een opleidingsschool te Weimar voor schilder- en beeldhouwkunst,
architectuur, kunstnijverheid en fotografie. De mensen daar vonden functie
belangrijker dan de vorm (functionalisme). Er werden daar dingen ontworpen die
wij nu nog gebruiken, zoals hoogbouw met voornamelijk glas aan de buitenkant,
vuurvast glaswerk, roestvrijstalen bestek enzovoort.
In de literatuur waren
kenmerken van deze stroming nuchtere schrijfstijl met korte zinnen en geen
versieringen of uitvoerig taalgebruik. Nog wat kenmerken zijn dat er weinig
emoties werden beschreven en er niet veel informatie om de kern werd gegeven;
er moest ‘gewoon’ gezegd worden wat er gezegd moest worden. Ook eerbied voor
gewone dingen zoals de natuur en kritiek op de maatschappij (voor op het
opkomende fascisme) zijn kenmerken van de nieuwe zakelijkheid.
Deze kenmerken zijn goed
terug te vinden in Bint. Er worden veel korte zinnen gebruikt en er worden vrijwel
geen karakters van personages beschreven. Ook wordt er niet echt geschreven
over emoties. Respect voor alledaagse dingen is terug te vinden in De Bree. Vooral
tijdens het schoolreisje zie je dat hij respect heeft voor de natuur.
Kritiek op de maatschappij
is natuurlijk te terug te zien in het strenge regime van Bint. Bordewijk kreeg
na het verschijnen van het boek kritiek uit met name de linkse hoek dat hij de
stalen tucht van Bint zou verheerlijken. Veel mensen denken echter dat Bordewijk
met zijn boek wilde waarschuwen voor het opkomende fascisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten