Max havelaar is representatief voor
de romantiek
De romantiek
is een periode in de geschiedenis van ongeveer 1770 tot 1880. In ongeveer 1770
begint er een nieuw type mens te ontstaan: de romantische mens. Deze houden
zich niet langer aan de strakke regels van het classicisme en leggen het accent
op het gevoel. Het gevoel wordt veel belangrijker dan het verstand, wat in de
voorgaande tijd (Verlichting) juist heel belangrijk was. Creativiteit en
originaliteit werden ook heel belangrijk. De romantische mens wil zich afzetten
tegen het gewone leven en is niet tevreden met de tijd waarin hij leeft. Ook
wordt de natuur heel belangrijk. In tegenstelling tot de Verlichting werd
godsdienst weer wel heel belangrijk. In Max Havelaar zien we een aantal van
deze elementen terug.
Ten eerste de
opstandigheid. Dat is waar het manuscript van Max Havelaar eigenlijk over gaat;
over hoe slecht er wordt omgegaan met de mensen in Lebak. Dit was trouwens ook
het doel van Multatuli; de mensen te laten zien hoe slecht er daar werd
omgegaan met de eigen bevolking door de Indonesische adel, met de hoop de
situatie voor de mensen daar te verbeteren. Zoals ik al had gezegd is opstandigheid
een belangrijk kenmerk voor romantische literatuur. Of eigenlijk beter gezegd: onvrede
over de huidige politieke of sociale situatie.
Het
individualisme is ook een veelvoorkomend aspect in de romantische literatuur.
Douwes Dekker had veel meegemaakt in zijn tijd in Indië en in de rest van zijn
leven. Hij had veel gereisd en kende zowel armoede als welvaart. Hij wilde met
Max Havelaar zijn persoonlijke mening brengen over de gang van zaken in
Nederlands-Indië en een aanklacht doen tegen de manier van handelen daar. Hij
wilde zijn persoonlijke verhaal verwerken in een roman.
Het gevoel
is ook belangrijk. In het boek worden de karakters goed beschreven waardoor je
bij iedereen weet hoe ze zich voelen. Ook krijg je daardoor goed een bepaalt
beeld bij iedereen.
Wat leuk is
in het boek is dat meneer Droogstoppel en Stern lijnrecht tegenover elkaar
staan als het om hun mening gaat, terwijl Stern een boek voor Droogstoppel moet
schrijven. Dit gebeurd ook niet zoals Droogstoppel had gewild. Droogstoppel
wilde namelijk dat Stern een studie over koffiehandel zou schrijven met behulp
van een paar stukken van de manuscripten van Havelaar, maar in plaats daarvan
schrijft Stern een roman over de belevenissen van Havelaar in Lebak. Stern is
helemaal voor Havelaar en Droogstoppel is een beetje een rationalist. In het
boek wordt Droogstoppel een aantal keer aangevallen, maar het is eigenlijk zijn
rationalisme dat wordt aangevallen door de romantiek. De romantiek is namelijk
eigenlijk de tegenhanger van het rationalisme en dat zie je in het
meningsverschil terug.
In het boek
wordt alleen de natuur nauwelijks tot niet gebruikt, terwijl de natuur wel een
heel belangrijk kenmerk is van de romantiek. Er wordt
niet gesproken over hoe mooi de natuur is en er wordt ook niet gevlucht in de
natuur of de dood. In het verhaal komt juist een heel realistisch kenmerk kijken.
Max Havelaar gaat goed om met z'n problemen. Hij vlucht er niet voor weg, maar
doet er daadwerkelijk iets mee en dat is juist een kenmerk van het realisme en
niet van de Romantiek.
Kortom, ‘Max
Havelaar of de koffieveilingen van de Nederlandse handelsmaatschappij’ is
representatief voor de romantiek omdat het ondanks de kleine niet romantische
dingen wel de essentiële aspecten bezit die een romantisch boek romantisch
maken; de onvrede over de huidige tijd, het individualisme, het gevoel en het
tegenspreken van het rationalisme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten